- Warsztaty artystyczne
- Świat bliżej nas - Ekomarsz dla naszej planety
- Spacerkiem z aparatem po Częstochowie i regionie
- Pamięć i historia
- W magicznym świecie liter
- Ograj matmę z Minecraftem
- Świat w zasięgu ręki
- Emocje kolorem malowane – wykorzystanie elementów arteterapii podczas zajęć rewalidacyjnych
- Poszerzenie kompetencji manualnych, technicznych i artystycznych uczniów klas IV – VII poprzez kreatywne wykorzystanie stacji lutującej.
- Praktyczna matematyka
- Innowacyjny wesoły druk 3D
- Język hiszpański w praktyce – komunikacja bez barier
- Kim zostanę, gdy dorosnę?
- Optymalizacja procesów nauczania i uczenia się w oparciu o wyiki badań z dziedziny neurobiologii.
- Wiem, że potrafię-wykorzystanie koncepcji Planu Daltońskiego w stymulowaniu samodzielności dzieci 6 letnich
- Bryły wokół nas
- Ciekawski Czytelnik- rozbudzanie zainteresowań czytelniczych z wykorzystaniem metody bostońskiej
- Muzyka w harmonii z ruchem
- Podajmy sobie ręce
Innowacyjny wesoły druk 3D
Innowacja ma charakter pilotażowy związany z wdrożeniem pomocy zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”. Głównym celem jest propagowanie innowacyjnego druku 3D w szkole na wesoło, wpisanego w realizację zajęć, oraz imprez okolicznościowych w sposób ciekawy, angażujący adresatów innowacji oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów, rozwijaniu zainteresowań, ale też dostosowana do potrzeb środowiska lokalnego. Wykorzystanie drukarki 3D na zajęciach umożliwia zwiększenie zaangażowania uczniów poprzez wprowadzenie nowej oraz innowacyjnej metody nauczania na zajęciach. W oparciu o drukarkę 3D można przygotować nowoczesne zajęcia z każdego przedmiotu, zgodne z aktualną podstawą programową. Jest skierowana do uczniów, nauczycieli oraz rodziców. Polega na wydrukowaniu elementów, np. ozdób świątecznych, okazjonalnych upominków, dodatków do nagród przy użyciu drukarki 3D, ich udekorowaniu, a następnie wykorzystaniu ich podczas zajęć, na których będą wykonywane świąteczne stroiki lub inne ozdoby okolicznościowe. Wiąże się to z corocznymi uroczystościami oraz imprezami przeprowadzanymi w szkole, a także kiermaszami i konkursami świątecznymi, dniami otwartymi itp. W związku z tym, że innowacja ma charakter rozwojowy, nie wyklucza działań jakie mogą pojawić się w trakcie realizacji innowacji (a wynikają z aktualnych potrzeb szkoły).
Cele i umiejętności uzyskane w wyniku wdrożenia innowacji:
- zapoznanie z podstawami druku 3D,
- projektowanie obiektów 3D – Tinkercad,
- przygotowanie projektu do wydruku,
- twórcze wykorzystanie wydrukowanych elementów dekoracyjnych,
- rozwijanie pamięci i koncentracji uwagi,
- rozwijanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów,
- rozwój merytoryczny nauczycieli,
- odkrywanie i rozwój talentów,
- współpraca z rodzicami
Przewidywane osiągnięcia i korzyści wynikające z wdrożenia innowacji dla uczniów i nauczycieli:
- uczniowie i nauczyciele zapoznają się z podstawami druku 3D,
- wiele zastosowań podczas przygotowania lekcji przedmiotowych, zajęć pozalekcyjnych oraz kółek technicznych,
- pozyskiwanie kompetencji przez uczniów, które przydadzą się w przyszłej pracy zawodowej,
- projektowanie modeli do druku 3D rozwija u uczniów kompetencje cyfrowe, postrzeganie przestrzenne, a także kreatywność i umiejętności społeczne wykształcone dzięki pracy zespołowej,
- wyższa aktywność na zajęciach co przekłada się na lepsze wyniki na sprawdzianach i egzaminach,
- wzrost autorytetu nauczyciela,
- nabywanie wiedzy przekładającej się na poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań, umiejętności praktyczne,
- inwestycja w lepszą przyszłość młodych ludzi,
- realizacja zajęć, uroczystości szkolnych, imprez okolicznościowych w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań,
- rozwijanie umiejętności myślenia przestrzennego,
- lepsze zrozumienie pojęć teoretycznych,
- projektowanie pomocy naukowych.
Autor innowacji: Wioletta Grzybowska